Inteligența emoțională
Inteligența emoțională
  • 20.08.2019

Inteligența emoțională și starea de bine a copiilor

  • de către larisa

Termenul de inteligență emoțională a fost conceptualizat la începutul anilor ’90 de către psihologul și autorul Daniel Goleman. Inteligența emoțională presupune aceea capacitate a oamenilor de a-și recunoaște propriile emoții, cât și acelor din jur, până la un nivel de anticipare a răspunsurilor emoționale ale celorlalți la acțiunile care se vor întreprinde. Această capacitate îl ajută pe copil cu privire la evenimentele din viața sa și la un nivel mai complex îl ajută să empatizeze cu ceilalți adulți și copii din jurul său, astfel încât reușește să își coordoneze cu empatie rețeaua sa de relații personale pentru starea de bine a lui și a celuilalt.

Conceptul de inteligență emoțională este constituit din următoarele componente de bază:

 

  1. capacitatea de a fi conștient și a exprima emoțiile;
  2. capacitatea de a fi conștient de sentimentele altora și de a stabili relații interpersonale;
  3. capacitatea de a gestiona și a regla emoțiile;
  4. capacitatea de a rezolva problemele cu caracter personal și interpersonal pe măsură în funcție de context;
  5. capacitatea de a genera un efect pozitiv pentru a fi suficient de motivați pentru a atinge obiective personale.

 

La copii activitățile menite să îi ajute să își dezvolte inteligența emoțională trebuie să fie elaborate și complete. Abordarea lor poate fi cu introducerea elementelor de bază – crearea unui spațiu sigur în care copiii se simt sprijiniți și liberi să își exprime emoțiile, altele. Se continuă apoi prin implementarea unor activități specifice, elaborate și realizate de specialiști în educație care prin jocuri și exerciții îi pot ajuta pe copii să își dezvolte inteligența emoțională. Specialistul în educație va ști să aleagă o aplicație care nu este nici prea dificilă pentru copil, dar nici prea ușoară pentru a interveni plictiseala.

Joaca-te!

Săculețul cu emoții: realizează bilete de hârtie cu figuri care denotă câte o emoție pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 6 ani sau scrie denumirea emoțiilor pentru copiii cu vârste peste 7 ani. Participanții la joc, copii și/sau părinți extrag pe rând câte un bilet și încearcă să mimeze cât mai fidel emoția extrasă din săculeț. Participanții la joc oferă feedback. Recompensele cele mai apreciate de copiii vor fi aplauzele.

Copiii au nevoie de dezvoltarea inteligenței emoționale pentru a fi copii fericiți și împliniți, iar educatorii și părinții trebuie să fie conștienți de nevoia de recunoaștere și exprimare a emoțiilor.

Sharing is caring

Share on facebook

Ultimele articole

Ne bucurăm să anunțăm colaborarea cu doamna psiholog Stanca Maria Olteanu-Moduna.  Cu o experiență vastă în domeniul psihologiei copiilor preșcolari, dar nu numai, doamna Stanca
Inteligența emoțională este considerată la fel de importantă ca și inteligența cognitivă sau coeficientul de inteligență și este importantă pentru reușitele individului din vieța